
De vierde editie van de Nationale Wetenschapscommunicatiedag bracht opnieuw ruim 500 wetenschapscommunicatoren, -journalisten, onderzoekers en publieksmedewerkers samen , dit jaar rond het thema de kunst van begrijpen. Een thema dat bij uitstek raakt aan het hart van de museale praktijk: het vermogen om kennis niet alleen over te dragen, maar werkelijk betekenisvol te maken voor verschillende doelgroepen.
Kloof tussen theoretisch en praktisch opgeleiden
Dat begrijpen niet alleen het passief opdoen van kennis is, maar een actieve houding vergt, werd tijdens de dag op verschillende manieren zichtbaar. Socioloog Jeroen van der Waal liet zien hoe groot de kloof in perspectief is tussen theoretisch en praktisch opgeleiden, en hoe die kloof zich vertaalt in vertrouwen, taal en culturele voorkeuren. Zijn boodschap: wie wetenschap toegankelijk wil maken, moet zich actief verplaatsen in andere perspectieven die misschien haaks staan op eigen voorkeuren en interesses.
Verbinding als basisbehoefte
Sociaal psycholoog Tila Pronk herinnerde ons eraan dat verbinding geen luxe is, maar een menselijke basisbehoefte. Zo is sociale isolatie nummer 1 op de lijst van oorzaken van vroegtijdig overlijden, terwijl het een factor is die door het grote publiek wordt onderschat, zelfs door zorgprofessionals. In een tijd waarin maatschappelijke tegenstellingen vaak centraal staan, is het creëren van echte ontmoetingen misschien wel de belangrijkste taak van onze instellingen.
Dagvoorzitter Farid Tabarki benadrukte dat toekomstdenken pas zin krijgt als mensen elkaar werkelijk ontmoeten. Musea en science centers zijn bij uitstek plekken waar dat kan.
Meervoudige verhalen
Filosoof Marjan Slob daagde ons uit om wetenschap niet te presenteren als één puzzel met één juiste oplossing, maar als een veelstemmig verhaal. “There are many ways the world is,” citeerde ze Nelson Goodman, “and every true description captures one of them.”
Van denken naar doen
’s Middags kwam die gedachte in praktijk. In workshops, sessies en interactieve experiences oefenden deelnemers met manieren om beter te begrijpen: via verhalen maken, dialogen voeren, publiek betrekken, formats testen, doelgroepen leren kennen en denken als een kunstenaar. De afsluiting van theatermaker en wetenschapscommunicator Eveline van Rijswijk bracht het thema terug naar het hier en nu, met een vleug humor en urgentie: hoe praat je over de klimaatcrisis zonder mensen te verliezen?
De rol van wetenschapsmusea en science centers
Voor de VSC en haar leden is de kunst van begrijpen dagelijkse praktijk. In tentoonstellingen, programma’s en educatieve activiteiten wordt voortdurend gezocht naar manieren om kennis, gevoel en context met elkaar te verbinden. Deze dag liet zien hoe waardevol het is om dat samen te blijven oefenen met wetenschappers, makers, publiekswerkers en beleidsmakers.
De komende tijd verdiepen we deze gesprekken verder, onder andere in samenwerking met Nationaal Expertisecentrum Wetenschap en Maatschappij (NEWS).
Bekijk hier alle foto’s van de NWD25 >>