Educatie

Samen met onze leden zet de VSC zich in voor inspirerend en toegankelijk onderwijs in wetenschap, natuur en techniek (WNT). Wetenschapsmusea en science centers bieden een breed scala aan educatieve programma’s en activiteiten, zowel binnen als buiten schooltijd. STE(A)M-educatie speelt hierin een centrale rol, met interactieve leerervaringen die inspelen op de nieuwsgierigheid en talenten van kinderen en jongeren.

Wetenschap, natuur en techniek voor iedereen

Wij geloven dat doorleren in WNT net zo vanzelfsprekend en toegankelijk moet zijn als talentontwikkeling in sport en cultuur. Daarom werkt de VSC, samen met leden en partners, aan sterke leerecosystemen: samenwerkingen tussen techniekplatforms, scholen, bedrijven, bibliotheken en culturele instellingen, zowel lokaal als nationaal.

Leerecosystemen

Ons programma Leerecosystemen heeft waardevolle inzichten opgeleverd over hoe we samen impact kunnen maken in informele educatie. Door kennis te ontwikkelen en te delen over informele educatie en leerecosystemen, versterken we niet alleen onze eigen sector, maar dragen we ook bij aan een bredere beweging in Nederland. Zo zorgen we ervoor dat alle kinderen, ongeacht hun achtergrond, de kans krijgen om zich te ontwikkelen in wetenschap, natuur en techniek.

Downloads

Eindrapportage Talentontwikkeling in Leerecosystemen (2023)

Van 2021 tot 2023 werkte de VSC samen met Science LinX (Groningen), Stadkamer (Zwolle), Natuurmuseum Brabant (Tilburg) en de Ontdekfabriek (Eindhoven) aan het ontwikkelen van lokale leerecosystemen. Download hier de eindrapportage.
Download

Key Findings ‘Leren waar nieuwsgierigheid ontstaat’ (2019)

In het project ‘Leren waar nieuwsgierigheid ontstaat’ onderzochten de VSC, NEMO en Naturalis, met steun van het ministerie van EZK en het Mondriaan Fonds, hoe we duurzame leerecosystemen kunnen opzetten in Nederland. Op 27 mei 2019 zijn na een jaar intensief onderzoek het inventarisatierapport en key findings gepresenteerd tijdens een bijeenkomst in Den Haag.
Download

Inventarisatierapport ‘Leren waar nieuwsgierigheid ontstaat’ (2019)

In het project ‘Leren waar nieuwsgierigheid ontstaat’ onderzochten de VSC, NEMO en Naturalis, met steun van het ministerie van EZK en het Mondriaan Fonds, hoe we duurzame leerecosystemen kunnen opzetten in Nederland. Op 27 mei 2019 zijn na een jaar intensief onderzoek het inventarisatierapport en key findings gepresenteerd tijdens een bijeenkomst in Den Haag.
Download

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van nieuws en samenwerkingen binnen de sector! Door je in te schrijven geef je toestemming om updates van onze vereniging te ontvangen en ga je akkoord met ons privacybeleid.

Welke nieuwbrief wil je ontvangen?(Vereist)
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.